اردوهای دانش آموزی وچالش های پیش رو همراه با پیشنهادات: برنامه ریزی و اجرای اردوهای دانش آموزی یک ضرورت است. ضرورتی که اگر با فکر و اندیشه و با برنامه ریزی صحیح برگزار شود تاثیرات مهم و اساسی بر شکل گیری شخصیت اجتماعی، قرهنگی و علمی دانش آموزان خواهد داشت. اردوها باید در زمان مناسب، […]
اردوهای دانش آموزی وچالش های پیش رو
همراه با پیشنهادات:
برنامه ریزی و اجرای اردوهای دانش آموزی یک ضرورت است. ضرورتی که اگر با فکر و اندیشه و با برنامه ریزی صحیح برگزار شود تاثیرات مهم و اساسی بر شکل گیری شخصیت اجتماعی، قرهنگی و علمی دانش آموزان خواهد داشت. اردوها باید در زمان مناسب، با برنامه ریزی خوب و با حضور مربیان آموزش دیده و مجرب برگزار شوند.
اهداف برگزاری اردوها:
ایجاد روحیه خودسازی و اعتماد به نفس در بین نوجوانان و جوانان.
کشف و پرورش استعدادهای نهفته.
ایجاد روحیه و نشاط همراه با تفریحات سالم در زندگی نوجوانان و جوانان.
آشنایی با زندگی عملی و بدون اتکاء به دیگران،تقویت روحیه خدمت و زندگی اجتماعی و آشنایی با فعالیت های گروهی.
برقراری روابط عاطفی مطلوب بین مربی و متربی.
کشف و شناخت ناهنجاری های روحی و مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان.
بررسی و آشنایی با مسایل تاریخی،فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و هنری.
آموزش فنون مهارت های مختلف در اردو.
ایجاد یک خاطره خوش و به یاد ماندنی که تداعی کننده یکسری مفاهیم و ارزش هایی مثبت که در زندگی آینده نوجوانان و جوانان مفید واقع گردد.
تخلیه انرژی مازاد نوجوانان و جوانان در محیط کنترل شده اردو و ایجاد تعامل سازنده
ایجاد بستر مناسب برای تمرین یک زندگی دسته جمعی
تقویت حس تعاون و همکاری از طریق سپردن کار و مسئولیتها
کسب تجربه در زمینههای مختلف اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی همچنین تقویت بنیه اعتقادی
کمک به فرایند اجتماعی شدن و ارتقای این گونه مهارتها
افزایش آگاهیهای عمومی و یا اختصاصی مربوط به دروس نظری مدارس با انتقال مفاهیم به صورت دیداری و مستقیم که بسیار آسانتر از شیوه بیانی است.
انتقال عملی اهمیت نظم و انضباط در زندگی شخصی به شرکت کنندگان
کنترل و آموزش مسائل بهداشت فردی به کمک بررسی و ارزیابی دقیق با تشویق و ترغیب
گسترش و تعمیق مهارتهای فردی و ارتقای سطح هوشیاری و قدرت درک و دریافت شرکت کنندگان
ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای فردی
آمادگی افراد برای مقاومت در برابر مشکلات و تنگناها
ارضای نیازهای عاطفی و روانی متناسب با فراخور سن و پایه تحصیلی
آشنا سازی دانشآموزان با شرایط زندگی همچنین شرایط فرهنگی اقتصادی و اجتماعی مردم در سراسر کشور
تقویت روحیه جمع پذیری و قانون مندی و برخورداری از نظام معین.
آشنایی با دوستان جدید و انس و الفت با آنان.
آشنایی با فرهنگهای بومی شهرها.
آشنایی با شخصیت های مذهبی، فرهنگی، موثر و تاریخ ساز.
آشنایی با اماکن زیارتی، باستانی، سیاحتی و فرهنگی.
کسب تجربه و مهارتهای زندگی دسته جمعی.
دیدن شهرهای جدید، اماکن زیارتی و تفریحی.
تقویت روحیه اعتماد به نفس و هم زیستی در شرایط خارج از زندگی معمولی خانوادگی.
تقویت روحیه دینی.
بازشناسی توان شخصی نقش خویش.
تمرین زندگی مستقل از خانواده. آسیب شناسی اردوها:
آسیب شناسی اردوهای دانش آموزی:
۱- برگزاری یک اردو باید با اعتقاد و علاقه مندی برگزار کننده همراه باشد. اجرای اردوها با هدف فقط انجام وظیفه اداری، گذران وقت و دریافت حق ماموریت و یا اضافه کار، از آسیبهای غیر قابل جبران اردوهاست
۲- عدم برنامهریزی صحیح و همه جانبه توسط مجموعهای از برنامهریزان متخصص که جوانب مختلف برگزاری یک اردوی دانشآموزی را مدنظر قرار دهند از دیگر آسیبهاست
۳- عدم استفاده از کادر مسلط و با تجربه اجرایی در کار اردویی
۴- بهترین حالت برای برگزاری یک اردوی استاندارد و موفق سپردن برنامهریزی، پکیج بندی و اجرا به متخصصین برگزاری تورهای آموزشی تفریحی است که ممکن است کادری خارج از سیستم آموزش و پرورش داشته باشند اما سرپرست و مربی دانشآموزان باید از کادر مورد وثوق آموزش و پرورش باشند
۵- به طور کلی اردوها باید کارمحور باشند. برنامه ریزی غلط در نحوه اداره اردو و کلاس محور کردن آن، از آسیبهای اصلی اردوهاست.
۶- گاهی در اردوها آموزشهایی داده میشود که انجام آنها در محیط های سربسته دیگر از جمله مدرسه، آموزشگاه ها و یا حتی مساجد قابل اجراست.
۷- تامین هزینه اردوها برای برنامهریزی موفق مشکل اساسی برگزاری یک اردوی استاندارد است. اینکه این هزینه توسط آموزش و پرورش تامین نشود و به کمکهای مردمی و یا تامین از طریق اولیای دانشآموزان رجوع شود مشکلات اصلی بر سر اجرای اردویی موفق بوجود میآورد.
۸- انجام بازی و سرگرمی در طبیعت یکی از مهمترین عناصر یادگیری است. غفلت از این امر موجب عدم استقبال از اردوها میشود.
۹- یکی از آسیبهای مهم در مورد اردوها این است که اردو از ابتدا در برنامهریزی سالانه لحاظ نگردد. به نظر میرسد اردو نیز مانند دروس دیگر باید از ابتدا در برنامه گنجانده شده و نحوه تامین هزینه و محل برگزاری و … از ابتدا مشخص باشد.
۱۰- عدم اعتماد خانوادهها نسبت به امنیت فرزندانشان در برنامههای خارج از مدرسه که البته به دلیل حوادث پیشآمده در سالهای اخیر میباشد از دیگر آسیبهاست.
۱۱- اختصاص زمان برگزاری اردو به تابستان و پرکردن ذهن دانشآموزان از درس و مسایل تحقیقی در طول سال که بسیار خسته کننده است و موجب عدم لذت دانشآموز از درس خواندن میشود از آسیبهای خطرناک اردوهاست.
کیفیت بخشی به اردو های دانش آموزی لازمه توجه به نکات ذیل است
۱- ارزیابی میزان تاثیر اردوها بردانش آموزان و نیزتحقق اهداف از پیش تعیین شده.
۲-بررسی میزان همه گیربودن و توزیع یکنواخت امکانات اردویی برای همه مدارس.
۳-مشخص کردن میزان اثرنامطلوب اردوهابر برنامه آموزشی دروسی که درروزهای برگزاری اردوها تعطیل میشوند.
۴- بررسی موارد نادر ولی قابل اعتنای مشکلات اخلاقی و تربیتی پیش آمده درخلال اردوها و کفایت مربیان در جلوگیری از به وجود آمدن اینگونه موارد.
۵-میزان نظارت دستگاه آموزش و پرورش بر اردوهایی که سایر دستگاهها برای دانش آموزان تشکیل میدهند.
۶-استاندارد انتخاب خودرو وتغذیه و برنامه های پشتیبانی اردوها .( هم اکنون نیز مواردی وجود دارد که یا کافی نیست و نیاز به تجدیدنظر دارد یا این که درست اجرانمی شود.
۷-آموزش و پرورش برای اردوهایی که که سایر دستگاهها اجرا میکنند نمی تواند ازخود سلب مسئولیت کند و ضرورت دارد تدبیری بیندیشد تا ارگانهای مختلفی که به امانتها مردم دردست آموزش و پرورش ارائه خدمت میکنند باامکانات کامل از نظر ایمنی ( وسائط نقلیه-فضای اردوگاه ازنظر امنیت و آتش سوزی و……- غذا و……..) خدمات خودراارائه دهند
مهمترین مشکلات برگزاری اردوها:
عدم نیاز سنجی واولویت گذاری اردوها
نداشتن شاخص های لازم برای برگزاری یک اردوی خوب
کمبود منابع مالی،باعث کم توجهی به بعد کیفی اردوها شده است
کم توحهی به نقش سازنده وتاثیر گذار اردوها وضعف نظارت براجرای دستورالعمل ها وچگونگی اجرای اردوها
پیشنهادات:
مشارکت سازمان ها ونهادهای مرتبط با اجرای اردوها دانش آموزی در برگزاری اردوها وحمایت ازبرنامه های اردوی
ایجاد انگیزه وفراهم نمودن تسهیلات لازم برای استفاده از وسیله نقلیه ریلی کشور بجای اتوبوس
افزایش مشارکت اولیا ی دانش آموزان در سیاست گذاری واجرای اردو های دانش آموزی
تعیین شاخص های لازم برای اجرای یک اردوی ایمن وتقویت بعد نظارتی اردوها
توجه به بعد کیفی اردوها بجای افزایش کمی
Monday, 19 May , 2025